Het is niet eenvoudig om – zoals Elon Musk – zes bedrijven de besturen. Gelukkig voor de ondernemer, helpt zijn vloot aan privévliegtuigen hem een handje.

Sinds hij afgelopen najaar socialmediaplatform Twitter inlijfde (het huidige X), moet Musk zijn tijd verdelen tussen onder meer Texas (waar de fabrieken van Tesla gehuisvest zijn) en Californië (waar het hoofdkantoor van X staat),

Dat blijkt uit de kilometerstanden van zijn privévliegtuigen. Ze stegen dit jaar al 441 keer op, blijkt uit data die afgelopen week werd vergaard door de website JetSpy.

Musk is momenteel in bezit van twee privévliegtuigen van het merk Gulfstrean, goed voor een waarde van zo’n 100 miljoen dollar. Hij bezit een zogenoemd G650ER-vliegtuig dat geregistreerd is onder de naam N628TS en een G550-vliegtuig dat geregistreerd is als N272BG, aldus JetSpy.

Een tweede G550 met registratienummer N502SX staat sinds september 2021 geregistreerd op naam van SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Musk. Dit vliegtuig vloog sindsdien liefst 630 uren, verdeeld over 246 vluchten, meldt JetSpy. Het vliegtuig kan worden gebruikt voor bedrijfspersoneel.

Voor dit artikel hebben we de vlieguren van de tweede G550 niet gebruikt, omdat dit vliegtuig niet direct op naam van Musk zelf staat.

Musk heeft naar verluidt ook al een derde Gulfstream voor privégebruik aangeschaft. Het zou gaan om een vliegtuig van het type G700. Eerder bezat Musk een Dassault Falcon 900B.

De G650ER, die Musk in 2016 aanschafte, is het vliegtuig dat de langste afstanden kan afleggen. De miljardair kan er in één keer afstanden van 13.000 kilometer mee afleggen. De grotere jets van Gulfstream, zoals die van Musk, zijn doorgaans uitgerust met een slaapkamer.

De G650ER-privéjet van Musk in mei op een landingsbaan in Beijing. Foto: Tingshu Wang/Reuters

De vliegtuigen van Musk waren dit jaar voor liefst 1.161 uren in de lucht, wat gelijkstaat aan 48 dagen, zo blijkt uit de data van JetSpy. JetSpy verzamelt zijn vluchtinformatie met behulp van ADS-B-gegevens die worden verzonden door verschillende leveranciers en netwerken.

ADS-B is een openbare surveillancetechnologie die informatie zoals een GPS-locatie en -hoogte uitzendt van het ene naar het andere vliegtuig en naar grondstations. De technologie haalde vorig jaar de krantenkoppen toen student Jack Sweeney het inzette om de vluchtgegevens van Musk op sociale media te publiceren.

De miljardair probeerde sindsdien zijn vluchtinformatie te verbergen met behulp van een programma van de Federal Aviation Administration, maar het mocht niet baten. Vluchtliefhebbers bleven de reizen van Musk volgen via het ADS-B-netwerk.

Er is geen manier om de passagiers van de jets voor een van de vluchten te kennen. Hoewel Musk bij verschillende gelegenheden aan boord van zijn privévliegtuigen is gezien en de vluchtpatronen van het vliegtuig soms overeenkwamen met Musks publieke bezoeken aan evenementen zoals een SpaceX-lancering of ontmoetingen met buitenlandse functionarissen.

Het is onmogelijk om te weten wie er wanneer in de privévliegtuigen van Musk zat. Wel is Musk bij verschillende gelegenheden aan boord van de lvliegtuigen gezien. Ook kwamen de vluchtpatronen van de vliegtuigen dikwijls overeen met Musks publieke optredens, waaronder een SpaceX-lancering en ontmoetingen met buitenlandse functionarissen.

Musk was niet direct bereikbaar voor commentaar.

Vluchten in privévliegtuig van Elon Musk

De gemiddelde duur van vluchten van de twee vliegtuigen van Musk bedroeg dit jaar iets meer dan twee en een half uur – vergelijkbaar met de tijd die een vliegtuig nodig heeft om van Hawthorne Californië (waar het hoofdkantoor van SpaceX is gevestigd) naar het Texaanse Brownsville (de lanceerbasis van SpaceX en de de staat waar Musk het hoofdkantoor van Tesla naartoe verhuisde) te vliegen.

De populairste bestemmingen van Musks G650 zijn de Texaanse hoofdstad Austin en de luchthavens van Oakland en San Jose in Californië. Het privévliegtuig legde dit jaar 166 vluchten af.

Musks Gulfstream G550 met het staartnummer N2727BG zou dit jaar 275 vluchten hebben gemaakt. Het vliegtuig doet regelmatig luchthavens aan in de Californische steden Hawthorne en Los Angeles, evenals de internationale luchthaven Brownsville South Padre Island nabij de lanceerlocatie van SpaceX in Texas.

Door de gebruikelijke vluchtpatronen van de miljardair te bestuderen kun je diens vliegtuigen eenvoudig identificeren, zei eerder ook al Jack Sweeney, die de privéjets van Musk volgt - ook al probeert Musk zijn vluchtgegevens verborgen te houden.

Foto: Jack Sweeney via ADS-B Exchange

De langste vlucht die een van de jets van Musks dit jaar maakte, bedroeg bijna 13 uur. Het was een vlucht van de Verenigde Staten naar Tokio in augustus. Musk werd in die maand in Tokio gespot met zijn 3-jarige zoon en moeder Grimes.

De kortste vlucht van het vliegtuig bedroeg slechts vijf minuten. Uit de data blijkt dat het vliegtuig op Long Beach Airport bleef. De vliegbeweging was waarschijnlijk niets meer dan een herpositionering van het vliegtuig door de piloot.

De vliegtuigen mogen dan handig zijn voor Musk met zijn drukke levensstijl, ze hebben een hoge prijs. Volgens JetSpy stootten de vliegtuigen van de miljardair het afgelopen jaar naar schatting 5.159 ton CO2 uit.

Vergelijk dat eens met de gemiddelde persoon in de VS, die verantwoordelijk is voor de productie van ongeveer 16 ton CO2 per jaar, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Musk stootte daarmee ruim 300 keer zoveel CO2 uit als de gemiddelde Amerikaan in een jaar tijd doet.

Bovendien verbruikten de vliegtuigen dit jaar liefst 538.957 liter brandstof – wat betekent dat het dit jaar ruim 3,2 miljoen dollar kostte om de vliegtuigen van brandstof te voorzien, zo blijkt uit gegevens van JetSpy.

Wel lijken de vliegtuigen van Musk dit jaar minder te hebben gevlogen dan vorig jaar. In 2022 stegen zijn vliegtuigen nog 739 keer op en waren zij goed voor 1.865 vlieguren.

LEES OOK: Hoeveel bomen moet je planten om de CO2-uitstoot van je vliegreis te compenseren? Voor retourtje Tokio zou je eigenlijk €2.500 aan milieukosten moeten aftikken